حلول ماه مبارک رمضان؛ ماه امت محمدی (ص)، ماه میهمانی خدا مبارک باد
حلول ماه مبارک رمضان؛ ماه امت محمدی (ص)، ماه میهمانی خدا مبارک باد
حلول ماه مبارک رمضان؛ ماه امت محمدی (ص)، ماه میهمانی خدا مبارک باد
جلسة دفاعية رسالة دكتراي كاميار صداقت ثمرحسيني با عنوان «جهانيسازي و انديشة سياسي متفكران عرب ۱۹۸۹-۲۰۰۷م » راس ساعت 17 روز يكشنبه 11 مردادماه 1388 برابر با 10 شعبان در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ...
گزارش جلسه - اینجا را کلیک نمایید.
متن گزارش جلسه اینجا را کلیک نمایید. تاریخ به روز رسانی 27 مردادماه 1388
به زودی متن جلسه دفاعیه رساله مقطع دكتري علوم سياسي با عنوان
« جهانی سازی و اندیشه سیاسی متفکران عرب » در اين وبلاگ ارائه ميشود.
استاد راهنما: جناب آقای دکتر مهدی گلشنی
استاد مشاور: حضرت آیت الله شیخ محمد علی تسخیری
دانشجو: کامیار صداقت ثمرحسینی
تاریخ دفاع رساله: ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
The Globalization Syndrome: Transformation and Resistance
Publisher: Princeton University Press | ISBN: 0691009872 | edition 2000 | PDF | 304 pages | 2,2 mb
(Routledge | ISBN: 9780415238540 | 16/01/2001 | English | 232 pages | PDF | 1 MB
The constraints of geography are shrinking and the world is becoming a single place. Globalization and the global society are increasingly occupying the center of sociological debates. Widely discussed by journalists and a key goal for many businesses, globalization has become a buzz word in recent years. In this extensively revised and restructured new edition of Globalization, Malcolm Waters provides a user-friendly introduction to the main arguments about the process, including a chapter on the critiques of the globalization thesis that have emerged since the first edition was published.
Download from Depositfiles.com
or
Download from Rapidshare.com
فناوريهاي نوين در حوزه ارتباطات و رسانه، موجب اهميت يافتن هر چه بيشتر «برنامهريزي براي آينده» شده است. آنتوني گيدنز تحليل قابل توجهي از مفهوم ريسك ارائه داده است. ابتدا ريسك به آبهاي خارج از نقشة دريايي اطلاق ميگرديد كه استعمارگران به قصد تصاحب جهان از آن عبور مينمودند و اكنون اين مفهوم بر تصميمگيري براي ساختن آينده و مواجهه با خطرپذيريهاي آن دلالت دارد
«ايدة ريسك به كنترل زمان و آينده و اساساً تا حد زيادي به كنترل فضا نيز محدود شده است. اصطلاح ريسك به نظر ميرشد زماني از زبان پرتغالي به زبان انگليسي وارد شده است تا سفرهاي پيشتازان اروپايي در قرن شانزدهم به قصد كشف دنيا را توضيح دهد. همچنان كه غرب به لحاظ فيزيكي توسعه مييافت، ايده ريسك به معناي روبهرو شدن با آبهاي خارج از نقشة دريايي بود. بنابراين ريسك اساساً مفهومي فضايي بود كه به توسعة غرب در سراسر دنيا گره خورده بود، ولي به سرعت به صورت مفهومي زماني درآمد. ريسك آنچنان كه ما اكنون آن را ميفهميم، عمدتاً دربارة زمان و محاسبه زمان آينده است؛ بنابراين ايده ريسك در جامهاي ظهور ميكند كه به كنترل آينده نظر ميافكند و اين مهم، بزرگترين انشقاق در تاريخ تمدن است.» (آنتوني گيدنز، 1379، جهان رها شده، ص 52)
نميتوان خود را مستقل دانست و نگران آينده نبود.
بر لب بام خطر نتوان به خواب امن رفت
ايمني خواهي ز اوج اعتبار انديشه كن
جلال امين از اقتصاددانان مشهور مصري، تقسيمبندي جالب توجهي از مفهوم استقلال ارائه مينمايد. او ميگويد آيا استقلال يك ملت ناشي از استقلال برنامههاي آن است و يا استقلالش در تملك ابزار؟ پاسخ جلال امین به این پرسش « برنامه و اهداف » است. به عنوان مثال اگر كشور ما براي 21 ميليون كاربر اينترنت خود برنامه و اهداف مشخصي را براي آينده ترسيم نموده و دنبال مي نمايد، در اين بُعد، كشوري مستقل است، در غير اين صورت نميتوان توسعة كمي ابزار رايانهاي را مُعرف استقلال ملتي دانست. اينها تاملات مهمي هستند كه به سادگی نباید از کنارشان گذشت.
بدترين وضعيت براي مردم يك جامعه آن است كه به جاي آيندهنگري در حل مسايل خود بگويند: «حالا كه خانه ميسوزد، پس حداقل خود را گرم كنيم!»
كتاب تکنولوژیهای نوین ارتباطی تاليف دکتر کاظم معتمد نژاد با شمارگان 2000 نسخه به قیمت 4000 تومان منتشر شد
مركز پژوهشهاي ارتباطات دربارۀ این مجموعه آورده است:
فناوري اطلاعات و ارتباطات، همراه با فناوري زيستي و فناوري نانو، سه ضلع مثلثي را تشكيل ميدهند كه مسير و جهت علوم و فنون چند دهة آينده را تعيين ميكند. بيگمان بدون امكانات ارتباطي براي انتقال و توزيع اطلاعات و دانش، توانايي فني و علمي انسان به اين پايه نميرسيد كه امروز بتواند نقشة ژنوم انساني را تهيه كند و سوداي خلق ابزار هوشمند را بدين روشني در سر بپرورد. اكنون با تركيب علوم و فناوريهاي ديگر با فناوري اطلاعات و ارتباطات، به پديدههايي بيسابقه و پيچيده برميخوريم. به طوري كه انسان با الگوبرداري از رفتار ژنتيكي موجود زنده، در صدد خلق ابزارهاي هوشمندي است كه ميتوانند ياد بگيرند و خود را تكامل بخشند. پيچيده شدن فناوريها، كه خود از تكامل و پيچيدگي جوامع و ارتباطات انساني ناشي ميشود، در يك فرايند تعاملي به پيچيدگي بيشتر ارتباطات در جوامع ميانجامد و در هر بستر فرهنگي و اجتماعي خاص، به صورتي ويژه نمود مييابد. درك و شناخت اين پيچيدگيهاي فزونشونده جز با مطالعة مستمر تغييرات جامعه و فناوري و ترويج نگاهي بينرشتهاي به آنها حاصل نميشود.
كشور ما نيز كه در سالهاي اخير به هر سه زمينة علوم و فناوريهاي راهبردي مذكور، توجه ويژه كرده و براي هر سة آنها سند ملي منتشر نموده است، ناگزير بايد ورودي ريشهاي و عميق به شاخههاي كلان دانش پيشرفته داشته باشد و بهخصوص به فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات به عنوان زيرساخت رشد و توسعة علوم و فنون، توجه ويژهاي مبذول كند.
مركز پژوهشهاي ارتباطات كه در سال 1374 با همكاري و مساعدت دانشگاه علامه طباطبايي و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تأسيس شده است، در دور جديد فعاليتهاي خود، بر مطالعات و تحقيقات بينرشتهاي در اين زمينه تأكيد دارد و غنا بخشيدن به ادبيات جامعة اطلاعاتي و كمك به تلفيق ديدگاههاي مبتني بر علوم انساني و فني را وجهة همت خود قرار داده است.
از اين رو، مركز آثار مختلفي را در چند مجموعه منتشر ميكند كه هر كدام از آنها بخشي از زمينههاي اصلي مطالعات مربوط به جامعة اطلاعاتي را در بر ميگيرند. اين مجموعهها در چارچوب عنوانهاي زير انتشار مييابند:
1. مطالعات راهبردي؛
2. مطالعات كاربردي؛
3. مطالعات موردي؛
4. گزارشها.
مركز اميدوار است با انتشار آثار علمي، فرهنگي و اجتماعي دربارة روندها و چشماندازهاي جامعة اطلاعاتي، گامهايي در جهت پيشرفت آن در جامعة كنوني ايران بردارد و براي رشد و تكامل اينقبيل مطالعات در كشور محيطي مناسب فراهم كند. بنابراين، از كلية صاحبنظران، پژوهشگران، مديران، كارشناسان و علاقهمندان تقاضا داريم كه در پيگيري و رشد و غناي مباحث طرحشده در اين مجموعهها، مركز پژوهشهاي ارتباطات را ياري دهند و اين مركز را از نظرات خود بهرهمند سازند.
ولادت خاتم الأوصياء، اميد منتظران عالم، احياگر اسلام ناب محمدي و براندازنده نظام كفر و ظلم در عرصه گيتي حضرت «حجة ابن الحسن المهدي» (ارواح العالمين لمقدمه الفداه) را به جهانيان تبريك و تهنيت ميگوييم.![]()
درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود
تا نيايي گره از كار بشر وا نشود
كاخ ظلم و ستم افراشته سر تا به فلك
پس چرا خيمهي عدل تو ، سرِ پا نشود
تا خداوند جهان اذن قيامت ندهد
پاك از لوث ستم ، صفحهي دنيا نشود
دين و ايمان بشر وزر و وبالش گردد
صحت آن اگر از سوي تو امضا نشود
هر كه آزار دهد با عملش قلب ترا
مورد مغفرت خالق يكتا نشود
روز محشر كه سرائر همه ظاهر گردد
در كف هر كه بود خط تو ، رسوا نشود
رهرو وادي تقوا و فضيلت نبود
آن كه در زمره عشاق تو احصا نشود
لطف تو گر نشود شامل موساي كليم
شامل حضرت او ، آن يد بيضا نشود
تو اگر ياري عيساي پيمبر نكني
مرده احيا ز دم عيسي نشود
وعدهي روز ظهور تو كه داده است خداي
دارم اميد كه موكول به فردا نشود
تا تو اي منتظَر از پرده نيايي بيرون
شادمان مادر تو حضرت زهرا نشود
صله بر آنكه تقاضا كند از درگه تو
دور از شأن تو بينيم كه اعطا نشود
ملتجي واي به حال تو و بخت بد تو
نظري گر به تو از جانب مولا نشو
وب مرورگري به نام «کيدوز» با هدف ايجاد امنيت براي کودکان در دنياي وب راهاندازي شده است که از ورود کودکان به سايتهاي غيراخلاقي، سايتهاي فيشينگ و ويروسي جلوگيري ميکند و نيز مانع ملاقاتهاي مجازي کودکان با بزرگسالان غريبهاي ميشود که در جستجوي اغفال و سوء استفاده از کودکان هستند. اين ابزار که يک وب مرورگر کاملاً واقعي با تمام امکانات است، به روشي بسيار امن کودکان و نوجوانان را به سايتهاي مناسب بازيهاي رايانهاي آنلاين، سايتهاي نمايش کارتون و جستجوهاي علمي هدايت ميکند. اين مرورگر که به 17 زبان در دسترس است، کاملاً رايگان و بدون نرمافزارهاي جاسوسي است. کيدوز ميتواند براساس سن کودک تنظيم شود و امکان جستجوي سريع در سايتهاي کنترل شده و فضاهاي اينترنتي سازگار با سن کودک را فراهم کند. براساس گزارش کاتاوب، همچنين والدين کودکان ميتوانند اين مرورگر را به گونهاي تنظيم کنند که مانع ورود آنها به صفحات pop-up، جاوا اسکريپت و بارگذاري شود و زمان استفاده کودکان از رايانه را تنها به ساعات پس از انجام تکاليف مدرسه محدود کند. |
|
نتايج يک گزارش جهاني نشان ميدهد که در سال 2013 بيش از 2/2 ميليارد نفر برابر با 30 درصد از جمعيت جهاني به اينترنت متصل خواهند بود.
به گزارش مهر، يک موسسه تحقيقاتي در گزارش «پيش بيني جمعيت آنلاين جهاني از 2008 تا 2013» نشان داد که در سال 2013 تعداد افرادي که به وب متصل ميشوند با 45 درصد رشد نسبت به امروز به 2/2 ميليارد نفر خواهد رسيد که اين تعداد برابر با 30 درصد از کل جمعيت جهاني است. در سال 2013 تعداد جمعيت جهان به حدود هفت ميليارد نفر بالغ خواهد شد. برپايه اين محاسبات، بحران اقتصادي جهاني هيچ تاثيري بر روي استفاده از اينترنت نخواهد گذاشت و اتصال آنلاين به شبکه در سطح بينالمللي به رشد خود ادامه ميدهد. اين پيش بينيها به صورت منطقهاي رشد کاربران اينترنت را به شرح زير نشان ميدهد: تا سال 2013 بيش از 17 درصد جمعيت جهان در چين زندگي ميکنند. آهنگ رشد در آمريکا، اروپاي غربي و ساير مناطق صنعتي بين يک تا سه درصد خواهد بود. نفوذ در شبکه در آمريکا به 82 درصد خواهد رسيد که اين رقم در حال حاضر 73 درصد است. رقم رشد روسيه و ترکيه در اتصال به اينترنت به هشت درصد ميرسد. آفريقا و خاورميانه رشد بسيار شديدي را نشان ميدهند؛ به طوري که تا سال 2013 بيش از 13 درصد از مجموع اتصالات به اينترنت در اين مناطق به ثبت خواهد رسيد. به خصوص در آمريکا تعداد کاربران متصل به اينترنت از 1/111 ميليون نفر فعلي به 224 ميليون نفر افزايش خواهد يافت. براساس گزارش وب نيوز، شرکت هاي چند مليتي به خوبي از قابليت هاي جمعيت جهاني آنلاين براي استفاده از فرصت هاي نوظهور آگاهاند. روزنامه اطلاعات چهارشنبه 14 مرداد 1388، 13 شعبان 1430، 5 آگوست 2009، شماره 24534 |
معمولاً در حوزههاي دانشگاهي مطلوبتر است سؤال کنيم فلان مسئله چيست؟ تا آنکه بپرسيم فلان مد براي چيست؟ اما در مسائل مربوط به «فسلفه وسايل ارتباطات جمعي» (Medienphilosophie) مسئله طور ديگري مطرح ميشود. چون .... ادامه مطلب را کلیک نمایید
Globalization and Global History (Rethinking Globalizations)
Publisher: Routledge | ISBN: 0415701368 | edition 2006 | PDF | 302 pages | 1,1 mb
در عصر جهانیشدن و تحرک و تغییر سریع، شهرهای بزرگ به جلوههای پررنگ و مفرط مسایل اجتماعی تبدیل شدهاند که کل جامعه را آزار میدهند. در اغلب اوقات کاستیها و نارساییهای نامرئی در شهرها به بروز زلزلههای اجتماعی میانجامند. تنشهای نهفته فوران میکنند و گاهی هم به صورت آشوب و طغیان، غارتگری و ویرانگریهای گسترده با خشونت همراه میشوند.
چنین وضعیتی در بهار 1992 در لسآنجلس و به هنگامی که آشوب و بلوا بخشهایی از شهر را فرا گرفت، به وقوع پیوست. هنری سیسنروس Cisneros، که در آن هنگام معاون وزارت مسکن و توسعة شهری بود، بی درنگ به لسآنجلس رفت تا ماوقع را از نزدیک بررسی کند:
«چیزی که دیدم شهری بود که از همه جایش دود بلند می شد. بوی سوختن سیم و پلاستیک از همه جا میآمد. دود چنان غلیظ بود که جلو نورافکنهای هلیکوپتری را می گرفت که درست بالای سر ما در گردش بود. آژیرها هر چند ثانیه یک بار به صدا در می آمدند چون ماشینهای آتشنشانی که با اتومبیلهای گشت پلیس بزرگراه کالیفرنیا اسکورت میشدند، مدام از آتشی به آتش دیگر در حال حرکت بودند. ... لسآنجلس در آن سهشنبه به راستی نوعی آخرالزمان هری را نشان میداد که به همة حواس آدمی یورش میآورد، مردم با چشمان از حدقه درآمده به دیوانگان تمام عیاری میمانستند که فقط از ته دل فریاد میکشیدند. »
آنتونی گیدنز:1386. جامعهشناسی ترجمة حسن چاوشیان، ص 843
ولادت مسرّتبخش و باسعادت سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(عليهالسّلام) را به حضور همه مسلمانان تبريك ميگوييم.
Globalization, Culture and Society in Laos (Routledge Studies in Asia's Transformations)
Publisher: Routledge | ISBN: 0415426340 | edition 2007 | PDF | 171 pages | 1,3 mb
Global Information Society: Operating Information Systems in a Dynamic Global Business Environment
Idea Group | ISBN 1591403081 | 2005 | 305 pages | PDF | 2.5 MB
چاپ دوم كتاب اسلام، دانش و مسائل بينالمللي مجموعه سخنرانيهاي ماها تيرمحمد است كه با عنوان از هيچ به اوج و ترجمه محمدرضا رضاييپور توسط مؤسسة خدمات فرهنگي «رسا» منتشر شد.
ناشر در مقدمه كتاب مينويسد: «مالزي كشوري بوده كه همچون اغلب كشورهاي منطقه، تحت استعمار انگليس قرار داشته است و طي يك روند انتقالي، در گذار واگذاري كشورهاي اشغال شده به خود آنها، در حدود 50 سال پيش از اين، اداره كشور به حكومتي از مردم مالزي واگذار شده است. آنچه انسان را شگفتزده ميكند، روش برخورد مالزياييها با اين انتقال قدرت پس از رهايي از سلطه استعمار است. ماهاتيرمحمد با افتخار بيان ميكند كه برخلاف تصور همه و شيوه برخورد ساير كشورهاي منطقه با پديده استعمار، مالزياييها طي يك دوره مذاكره، به جاي برخورد خشن با دولت انگليس و ملي كردن دارايي آنها در مالزي، از آنها تقاضا كردند كه به جاي خارج كردن ثروتشان از كشور، آن را در صنايع نوپاي مالزي سرمايهگذاري كنند تا ضمن بهرهمندي آنها از نيروي كار ارزان مالزي و كسب سود، موجب آموزش جوانان مالزي با تكنولوژي غرب و اشتغال گردد. علاوه بر چنين رفتاري در حدود نيم قرن پيش، موضع فعلي مالزي نيز در برابر سلطه غرب تأملبرانگيز است. ماهاتيرمحمد معتقد است كه در موقعيت فعلي جهاني نيز بايد از طريق كسب دانش و تكنولوژي و قدرت اقتصادي، به جنگ با غرب سلطهگر پرداخت.»
اگر در تاريخ پيدايش تمدنها تأمل كنيم، درمييابيم كه تمدنها همواره بر اثر جريان و انتقال آموختهها و دانش از سرزميني ديگر، از طريق تجارت، گردشگري و يا حتي جنگها پديد آمدهاند.
به عبارت ديگر، زايش تمدنها همواره بر اثر نياز، تفكر و اقتباس از ديگران و مرگشان به علت غفلت و خودبزرگبيني و درنتيجه، فساد و تباهي بوده است. تمدن اسلامي از طريق كشورگشايي اسپانيا توسط مسلمانان به قاره اروپا راه يافته است و خود نيز در اثر همزيستي با ايرانيان و ترجمه آثار يوناني به زبان عربي بارور شده است و پيش از آن نيز تمدن ايران باستان، روم و يونان، در اثر تعامل و سيلان فرهنگي بر اثر وقوع جنگهاي متعدد به شكوفايي رسيدهاند. در تاريخ بعد از اسلام ايران نيز، حكومت صفويه در زمان شاهعباس كبير، پس از برخورداري از روابط فرهنگي و اقتصادي با غرب به اوج شكوفايي رسيد و سپس با بيلياقتي شاهسلطان حسين و تهاجم محمود افغان، همراه با پذيرش مردم درمانده از ستمگري حكومت صفوي، ساقط شد!
ماهاتيرمحمد معتقد است كه يكي از اركان شكوفايي مالزي بر پايه اين تفكر بوده كه آنها انديشيدهاند زبان مالايي براساس محدوديتي كه دارد، توانايي انتقال فرهنگ پيشرفته اروپايي به مالزي را ندارد. بنابراين، اگر ملت مالزي بخواهد رشدي سريع داشته باشد، ناگزير است كه علاوه بر ترجمه متون انگليسي به زبان مالايي جهت آغاز رشد، در نهايت نيز بايد به زبان انگليسي آموزش ببيند.بنابر اين تفكر، دولتمردان مالزي سعي ميكنند كه ضمن تشويق ترجمه آثار انگليسي به زبان مردم و بومي كردن يافتهها از فرهنگ اروپايي، زبان انگليسي را زبان آموزش علمي دانشجويان در دانشگاهها قرار دهند تا بهرهگيري ملت مالزي از پيشرفتهاي علمي غرب، سرعت بيشتري گيرد. هرچند كه ماهاتير محمد كه خود مسلماني متعهد است، همچنان توصيه ميكند كه آموختههاي علمي از فرهنگ اروپايي، بهويژه در زمينه علوم انساني، بايد با كمك محققان مسلمان مالزي، با فرهنگ اسلامي مردم مالزي مطابقت يافته و بومي شود تا از اين طريق، گرفتار تهاجم فرهنگي نشوند.كتاب اسلام، دانش و مسائل بينالمللي داراي سه بخش است: بخش اول شامل اسلام، تمدن، سياست و ارزشها؛ بخش دوم شامل دورنماي 2020 توسعه، اقتصاد و برنامه مالزي براي رشد و بخش سوم شامل تجارت، اقتصاد و جهان و جهاني شدن است. اين كتاب در 376 صفحه و در شمارگان 2200 نسخه منتشر شده است.اين كتاب از روز شنبه 16خردادماه 1388 به صورت پاورقي در ضميمه روزنامه اطلاعات چاپ ميشود.